Publicitair kun je het je als grote, beursgenoteerde onderneming niet meer
permitteren hippe thema’s als klimaatverandering en milieuvriendelijk
produceren links te laten liggen. Op bedrijfswebsites van grote Nederlandse
beursbedrijven is ‘duurzaamheid’, ‘sustainability’ of ‘verantwoord
ondernemen’, veelal een prominent tabje dat op de homepage te vinden is.

In maatschappelijke jaarverslagen benadrukken topmannen van
AEX-bedrijven met een persoonlijk voorwoord het belang van duurzaamheid. Om
maar aan te geven dat ze niet zitten te slapen.

Amerikaanse bedrijven zoals computerfabrikant Dell en autoproducent Ford gaan
een stap verder. Zij hebben speciale managers aangesteld die ervoor moeten
zorgen dat de hele onderneming vergroent. De Chef Duurzaamheid of Chief
Sustainability Officer zou je ze kunnen noemen.

Hoe zit dat bij grote Nederlandse beursbedrijven? Een rondje langs
bekende Nederlandse multinationals leert dat het gewicht van duurzaamheid op
managementniveau flink kan verschillen.

Post- en expresbedrijf TNT en chemieconcern DSM hebben duurzaamheid naar het
hoogste managementniveau getrokken. Bij TNT is topman Peter Bakker zelf
verantwoordelijk en bij DSM vice-voorzitter Jan Zuidam.

TNT en DSM zijn bedrijven die, gelet de aard van hun activiteiten,
direct geraakt worden door milieukwesties. Afgelopen jaar zette TNT met het
Planet Me-programma, de ambitie neer het eerste CO2 neutrale post- en
expresbedrijf ter wereld te worden. DSM probeert in zijn bedrijfsvoering van
slimme milieuoplossingen een troef te maken.

Bij Philips, Heineken en Akzo Nobel is duurzaamheid ook tot de hogere
managementlagen doorgedrongen. Zo valt duurzaamheid bij Philips onder
topmanager Barbara Kux, die de machtige functie van hoofd inkoopzaken heeft
bij het technologieconcern.

Meer op afstand staat de coördinatie van het milieu- en sociale beleid
bij Unilever en ING. Het soep- en zeepconcern heeft weliswaar een senior
vice-president Sustainability. Maar die valt in de bestuurshiërarchie pakweg
twee managementlagen onder de raad van bestuur.

Ook bankverzekeraar ING heeft een afdeling Corporate Responsability, die over
duurzaamheidsvragen gaat. Deze club valt opvallend genoeg onder de afdeling
communicatie.

En hoe zit het bij energiegigant Shell, het grootste beursgenoteerde
bedrijf van Nederland? "De hele raad van bestuur voelt zich
verantwoordelijk voor duurzaamheid. Maar er is niet één manager die daar
specifiek over gaat", laat de woordvoerder van Shell weten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl